ماهنامه علمی - تخصصی مطالعات میان‌رشته‌ای هنر و علوم انسانی
Interdisciplinary Studies of Arts and Humanities

:: مقاله مرتبط با : جلد مهر 1402 ، شماره 11 , 2

A Comparison of the Components of Postmodern Narrative Structure in Literature and Cinema




نویسندگان :
یوسف شیخی1،
دانشگاه صدا و سیما(مسئول)1
تعداد صفحات : 16
چکیده :

هر چند ساختار روايي پست‌مدرن، در نقد و هجو عقل مدرن و اومانيسم از فلسفه و جهان‌بيني پست‌مدرن (به خصوص فلسفه نيچه) متأثر است، اما با تكرار صرف شعارهاي فلسفي در باب بن بست عقلي انسان مدرن نمي‌توان به ساختار نهايي پست‌مدرن رسيد. پژوهش حاضر با تحلیل انتقادی دیدگاه‌های صاحب‌نظران در تشخیص و تطبیق مصادیق ادبی و سینمایی پست مدرن، مدعی است بسياري از آثار مشتهر به پست مدرن در زمره آثار شبه كلاسيك يا شبه مدرن جاي مي‌گيرند. بر اساس نتایج به دست آمده در نتیجه، بررسی اصول مشترک کلاسیک و مدرن با اصول مشترک مشترک پست مدرن در موارد هجده‌گانه، مهم‌ترين ويژگي ادبيات پست‌مدرن جلب توجه خودآگانه خوانندگان به ساختگی بودن اثر بود تا رابطه بین واقعیت و داستان را به چالش بکشد، ویژگی‌های معدود فيلم‌هاي پست‌مدرن را نیز مي توان در ده عنوان خلاصه نمود، اما با فروکاستن ویژگی‌های ده‌گانه می‌توان از فقدان اصالت در کنار خودافشاگری و ارجاع به گذشته به عنوان سه مؤلفه اصلی آثار پست مدرن در سینما نام برد.



چکیده انگلیسی :

Although the postmodern narrative structure is influenced by postmodern philosophy and worldview (especially Nietzsche’s philosophy) in the criticism and satire of modern reason and humanism, the final postmodern structure cannot be reached by simply repeating philosophical slogans about the intellectual impulse of modern man. The present study, with a critical analysis of experts’ views on identifying and adapting postmodern literary and cinematic examples, claims that many works known as postmodern fall into the category of pseudo-classical or pseudo-modern works. Based on the results obtained as a result, examining the common principles of classical and modern with the common principles of postmodern in eighteen cases, the most important feature of postmodern literature was to draw the readers’ self-conscious attention to the fact that the work is fake to challenge the relationship between reality and fiction. The few postmodern films can also be summarized in ten titles, but by reducing the ten characteristics, the lack of originality along with self-disclosure and reference to the past can be mentioned as the three main components of postmodern works in cinema.



موضوع : مقاله
کلمات کلیدی : پست مدرنیسم، سینما، ادبیات، ساختار روایی
کلمات کلیدی انگلیسی: postmodernism, cinema, literature, narrative structure
مراجع :
آلن، گراهام. (1385). بينامتنيت. ترجمه پيام يزدانجو. تهران: مركز. حياتي، وحيد. (1388). «سينماي پست‌مدرن». رواق هنر و انديشه. 35 (86). 64-79. يزدان جو، پيام. (1379). ادبيات پست‌مدرن: گزارش، نگرش، نقادي. تهران: مركز.
تعداد بازدید از مقاله : 28
تعداد دانلود فایل : 29

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره 2 (سال 1402) دوره 1 (سال 1401)

مقالات پر بازدید